Friday 16 November 2012

My Badddd.. WHY SO SERIOUS????

google

SERIUS BEBBBBB... Aku ni 'under pressure' woiii... Tak tahan dah rasanyaaa.. Migrain!!! Migrainnn!!! Bukannya Aku tak ada Mak, Bukannya Aku tak ada saudara dan bukan juga Aku tak ada kawan-kawan... Tapi, Aku tak boleh lahhhh... Bukan namanya AKU kalau nak mengadu-damba niehhh...

Bukan lah nak 'ek' or what la kenzzz.. Aku banyak mengikut perangai Arwah Ayah yang sangattttt berahsia orangnyaaa.. To be more specific, Aku lebih banyak memendammm.. Bahaya kan??? Kan??? Tak tau la camner nak buat.. Too much until I don't know where I should start first. Rasanya diam lebih baik. Menangis seorang lebih mudah.. Jadi lah walau 'pain' itu hilang sekejappp...

Seboleh-boleh Aku cuba tukar persepsi buruk ini sebaliknya. Sebagai seorang Muslimah yang mengaku bahawa Allah itu Maha Besar dan kerana Allah lah yang menciptakan segala yang berlaku dan pastinya ada sebabnya. Aku hanya perlu sabarrrr... Bersyukur kerana Allah mengampunkan dosa-dosa yang lalu dengan menerima pembalasan dunia menerusi musibah ini. Sayangnya Allah kerana tak mahu hambanya menerima hukuman di neraka yang mana siksaannya tak terbatas dan tak tertanggung rasanyaaa...

It was my fault from the beginning. Sesungguhnya Allah Maha Adil. Aku menerimanya dengan penuh keinsafan. Tak guna 'point fingers' pada orang lain lagi dahhh.. Jari telunjuk mungkin menunding ke satu arah tapi selebihnya menunding diri itu sendiri. Hakikat namanyaaa...

"JIKA KAMU MEMBUAT KEBAIKAN, (maka faedah) KEBAIKAN YANG KAMU LAKUKAN ADALAH UNTUK DIRI KAMU, DAN JIKA KAMU MEMBUAT KEJAHATAN, MAKA (kesan yang buruk) BERBALIK KEPADA DIRI KAMU JUGA" Al-Isra 17:7

Who knows, ada sesuatu lebih baik menanti kemudian hari?? Mula nya memang Aku rasa marah, kecil hati, kecewa dan sebagainya. Tapi bila Aku sedar, itu tidak membantu Aku menjadi lebih bertakwa kepada Allah. Sebaliknya Aku cuma meluahkan rasa ketidak-syukuran Aku padaNya. Astagfirullahalaazim.. Ampunkan hamba-mu ini Ya Allah..

"SESIAPA YANG BERTAKWA KEPADA ALLAH (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), NESCAYA ALLAH AKAN MENGADAKAN BAGINYA JALAN KELUAR (dari segala perkara yang menyusahkannya). SERTA MEMBERINYA REZEKI DARI JALAN YANG TAK TERLINTAS DI HATINYA DAN (ingatlah), SESIAPA BERSERAH DIRI BULAT-BULAT KEPADA ALLAH, MAKA ALLAH CUKUPLAH BAGINYA (untuk menolong dan menyelamatkannya) At-Talaq 65:2,3

Banyak lagi yang perlu Aku belajar dan fahami. Rasanya mungkinkah perlu Aku tukar hala-tuju hidup ini demi mencapai kualiti hidup yang diingini??? Pastinya berlandaskan jalan yang benar. Harus direnung kembali masa silam, sejarah lalu yang akan menentukan masa depan yang dipilih. Jadikan iktibar mungkin?? Entahhh..

I must be strong!!! Semua ini dugaan dariNya. Dugaan yang menguji kuat tak kuatnya Iman seorang hambanya. Sabarlah wahai hati... Pujuk diri sendiri..

"SESUNGGUHNYA KAMI AKAN MENIMPAKAN CUBAAN KE ATAS KALIAN DENGAN SEDIKIT KETAKUTAN, KELAPARAN SERTA KEKURANGAN HARTA, JIWA DAN BUAH-BUAHAN. SAMPAIKAN BERITA GEMBIRA KEPADA OARANG-ORANG YANG SABAR, IAITU ORANG-ORANG YANG JIKA DITIMPA MUSIBAH, MEREKA MENGUCAPKAN, Inna Lillahi wa inna ilaihi raji 'un" Surah Al-Baqarah 2:155-156

Sumber bacaan yang diringkaskan adalah dari SINI. Really helps. Insya-allahh..

google

Tak perlu lah nak 'murung' lagi... Better cari jalan untuk kembali HAPPY!!! MMmmmm... Apa ya???? Lemme list-out apa yang patut dulu... Kemudian cuba sahajaaa... Try nak???

1. Kena lebih sabar.
2. No more 'high expectations'
3. Jangan layan perasaan seorang diri lagi. Jumpa kawan atau jumpa saudara.
4. Start buat aktiviti baru sebagai hobi yang menyeronokkan.
5. Libatkan diri dengan aktiviti masyarakat atau pergi kursus yang disukai agar lebih yakin.
6. Try harder demi realisasikan kejayaan yang dimahukan.

Apa lagi???? Tak boleh nak fikir dahhh...

Tak jugak berjaya, Hahahhaaa hahahaha hahahaaa...

Tak reti-reti jumpa PSYCHIATRIST???? Miahahaha hahahah hahahaa...

See????

Aku dah mula ketawaaaa!!!!! Fuhhh... Legaaa...





No comments:

Post a Comment

Sila lah sila yaaa... "SHARING IS CARING'.. :p