Friday 19 October 2012

Masak&makan guna SOS PLAM @ PLUM SAUCE

Bebola Ayam Bersama Sos Plum

Pernah cuba SOS PLAM@PLUM SAUCE??? Entah 'tebiat' ker hapa, Aku main 'sauk' ja sos ni sebotol. Lama dahhh.. Tiba ternampak dalam lemari tu, Aku keluarkan. Bedek punya bedek, haram Aku taktau nak buat apa lorhhh... Tengok Exp Date??? Eh, boleh agikkk....

Katanya dibuat sos mencicah. So, Aku 'terai' la rasa hujung jari. AYAAAARRRKKK!!! Masam nyaaa!!! Cuka kuat tollll!!! Abeh camner nih??? Takkan nak buang??? Idea... Ideaaa..

Minggu sudah Aku ada 'gatal' tangan buat bebola ayam sendirik. Pakai ayam cincang jerkkk.. Campor serbuk lada putih + lada hitam +garam sket +t elor sebijik+ serbuk roti sket, pehtu Aku salut dengan cornflakes. Malang tak berbau, HANGUS kau sket masa goreng tuhhh.. Hamek!!!

Api besar gamaknya kot??? Ntah?? Resepi sroh ngko bakar dalam oven yang ngko pepandai goreng watper??? Hahahha hahahaaa... Padan ler muka.. Tapi 'can-do' la jugakkk..


Nampak memula cantekkk na kan??? Cornflakes tu patutnya kena hancurkan lagi, tapi Mak malehhh.. Hahaha hahahaaa... Dah goreng ropa dia jadi brown macam nak ke hangus. Rasa hangus tu si cornflakes tuhh.. Dah Aku tak tengok api, tu la jadinyaaa..

Mana pic hangusnya??? Ya hado nak 'snap' eh!!! Dah lepas ke mulot masok perot dalam hangus-hangus tu tauuu!!! Bertambah agikkkk!!! Takat cicah dengan tomato sos jerkkk..*dasar tekak dinasour la katakannn...*


2nd time tuh yang Aku 'olah' sket.. Resepi 'tibai' orang kata!!! Khahah hahahaaa... Ayam Cincang dalam sebungkus + Serbuk Lada Putih + Serbuk Lada Hitam + Serbuk Roti sesenduk + Garam sket. Bulat-bulatkan lepas tu salut telor dan lumur kat Tepung Jagung dan goreng!!!

Macam Pop-corn nugget rasa diaaa... Makan gitu pon sodap!!! Macam gaya si 'menit' ni ha yang tak 'nyompek' na laiii...

Nomm nomm nommm...
Lagi dan lagiii....

Alohai anak omakkk!!! Tak terkato eh?? MMMmmm... Tak 'nyenyuman' kato nenek!!! Hihihiii hiiiii... Yang lenlain makan ler dengan nasik pepanas tuh.. OOOpppssss!!! PLUM SAUSCE wehhh.. *lupa kenapa????*

Bahan Plum Sos

3 sudu makan Plum Sos
Secubit garam
Secubit gula
Air dalam 1/4 cawan
Hirisan halia
1 sudu teh jus lemon
Bijan

Panaskan aja semua ni kecuali bijan. Itu hanya hiasan yang perlu ditabur masa menghidang yerrr.. Anyway, korunk kena la 'adjust' sendiri rasa nya tauuu.. By rite semua rasa kena 'hder' laa.. Masam, manis, masin dan pedas halia tuhh.. Tepuk dada tanya selera!!!

Mived salad dressing
BBuuurrrpppp....

Sos Plum ni pon kita bleh buat 'salad-dressing' tauuu.. Sedap ajer dek Aku!!! Salad simple ja.. Jagung Rebos + Mixed Salad *beli kat Supermarket tu..* + Hirisan Epal Merah + Hirisan Daun Kobis + Kismis.. Makan la sama bebola tadi dengan sos dia.. Perghhh!! Macam 'omputeh' lak rasanyaaa..

Kwangg kwangg kwanggg...

Berani coba????

Coba lahhh......

No comments:

Post a Comment

Sila lah sila yaaa... "SHARING IS CARING'.. :p