Tuesday 31 January 2012

Berbaloi-baloi...


Senang hati semalam bila dapat apa yang dihajati... RM200 jerrr... Siap deliver kat rumah teros youu.. Conditions TIP-TOP to tha max!! Tak pasti harganya sekarang tetapi menurut tuan empunya sebelum ni dia beli dalam RM500++ Harga nak Let-go pada awalnya RM250 tapi Aku 'bargain' sampai mintak hantar sampai rumah lagikkk... Hikk hikk...



Apa KEBAIKAN beli atau pakai barang 2nd hand ni??? Baaannyyaaakkk!!!! Bukan 'stroller' jer tauuu.. Apa-apa barang 2nd hand la.... Tapi yang menarik perhatian Aku adalah BABY GOODS mostly such as educational toys, travel systems and books. Diikuti dengan GARMENTS tapi tengok-tengok jugalah.. Aku selalu 'sambar' yang lain dari yang lain atau yang susah nak dapat sebab dah 'off-season' etc..

Ok.. Nak sambong cerita KEBAIKAN tadik yaa..Pertama, as pembeli kita dapat mengelakkan PEMBAZIRAN TERLAMPAU!! Kalau nak berjimat tak payah beli terus la kannn-abes citer... Ye lah, nak beli yang baru maunya MAHAL dan kemungkinan 'tak mampu'.. Itu yang terpaksa beli yang 'ala-ala kadar' jer tuhh. Qualiti takyah cakap la, cepat la jugak RANAP nyerrr... Rite???

Ke dua, as pembeli kita dapat la nak MERASA PAKAI BRANDED semua nihhh.. Macam Aku la, dapat merasa kejap lepas tu 'let-go' la semulaaa... Pandai-pandai laaa jangan nak 'menipu' plakkk... Tak berkat!!! So far, ada la 2-3 yang dah bertukar ganti wehhh... Seronok plak rasanyaerrr... Macam dah jadi HOBI tukar-tukar stroller nih.. Hahahhaaaa...

Ke tiga, as pembeli dan penjual kita dapat JAGA ALAM SEKITAR. Cuba fikir sat, kalau simpan sampai berkarat lepas tu nak buat apa??? Nak bagi for 'charity' rasanya tak sesuai laaa... Abes?? Buang??? Kalau buang makanan sah-sah la buleh jadi baja tanah. Kalau mende-mende cengini nak tukau jadi hapa??? Amalkan 3R: RECYCLE-RE USE-REDUCE.. Makanya kalau nak SEDEKAH tu sila la sedekah cepat sebelum terlewat...*bak mai kat Aku nihh...*

Ke empat, as pembeli gaya kita TAK SAMA MACAM ORANG LAIN. Disebabkan barangan tersebut dah jadi 'off-season' makanya rata-rata ramai yang tak pakai dahhh... Kurang la kemungkinan nak 'boria' dengan orang lain esp tang pakaian lahh.. Contoh: T-shirt MANGO yang latest keluar. Esok lusa jenjalan memana sure nak dekat 4-5 orang terserempak pakai yang sama biarpon lain kaler.. *tu yang Aku xmo tueee..*

Sesiapa yang minat VINTAGE lagi untung sebab items from some designers boleh jadi collectible. You can wear these clothes and then sell them later at a profit. Itu yang ramai orang buat sekaranggggg...

Ke lima, as penjual kita dikira BERSEDEKAH. Sebab dah jual murah kannn.. Bagi peluang pada yang lain 'merasa' samaaa.. Nak lebih AFDAL lebih baik let-go teros tanpa apa-apa bayaran... Macam Aku mostly banyak yang 'turun' kat my younger sista lah kheennnn.. Tu pon banyak gak dia tak pakai sebab bukan 'taste' dia-apalahhh!!! Berbundle-bundle tahuu!!!

Ada gak masa 'berkerja-time' dolu-dolu Aku buat 'sales' baju-baju lama tuhhh... Laku beb!!! *rindu pula nak wat camtu agikkk...* Duit yang Aku dapat hopcoz la Aku beli stock yang baru... Huuuhuhuhuuuu... Ada yang samapai 'request' lagik nak beli baju-baju yang Aku still lagi pakai... *hott iteeemmm wooo...*

Sekarang ni Aku jual kat MALAYSIA's LARGEST MARKETPLACE lagi mudah!!! Try la survey.. Mau juling bijik mater nak nengok satu-satu weehhh.... Later-later Aku 'share' camner plak cara-cara or tips nak beli barang-barang 2nd-hand or on9 ni hokehhh....






No comments:

Post a Comment

Sila lah sila yaaa... "SHARING IS CARING'.. :p