Thursday 17 November 2011

KUMON anyone???

All of sudden nak cerita pasal KUMON. Elleehh... Mentang-mentang la sis-in-law sendiri jadi 'instructor'.. Tak malu wehh!!! (eh biar lah!!! nak tolong promo tak leh???)Fist of all, nak la cerita sikit pasal KUMON ni ha.. Kita main 'copy and paste' je la ekk.. Senang kerojer... (malas la tuhh...)

The Kumon Method is an individualised learning method. The starting point for each Kumon student is determined individually. Students start with the level where they can attain a perfect score by studying on their own. 


The worksheets have been designed in a way that allows students to figure out how to solve problems on their own. If students continue to study at their own pace, they will catch up with their school grade level and eventually advance far beyond it.

Ada faham ka???? Khahahahaahahaa...Apapon for further info, sila lah layari link bawah ini:
http://my.kumonglobal.com


Semua ni adalah pic masa Adam memula start masuk KUMON. Ya memang betul tentang 'individualised learning method' tu.. Adam started to adapt sooner after that day.. Adam suka pergi KUMON because kat sana dia dapat 'full attention' or 'guidance' daripada 'teacher'... Semua budak rasanya suka macam tu, ye tak??? Sementah di rumah Ibu tak punya  banyak masa nak senggang-senggang bersendirian  bersama macam tu selalu.. (maaf yaaa...)

Owhh ya.. Ada satu lagi link kalau nak tengok:

http://www.weboonline.com/KumonREADY/webAbout.php

 KUMON FOSTERS: 
  •  A mastery of the basics of English and Maths
  •  Improved concentrations and study habits
  •  Increased self-discipline and self-confidence
  •  A proficiency in material at every level
  •  Perfomance to each student's full potential
  •  A sense of accomplishment

Well actually kan, around 2-3 years old lagi Adam dah 'expose' to 'kindergarden' milik Mak Long nya (my oldest sis-in-law..) So dia dah terbiasa dengan persekitaran yang membuatkan dia 'belajar' secara tak langsung. Malangnya he stopped at 5 years old when I quit my job bila dapat Alif. Kesian Adam yaa.. (jauh la Adam nak ngantorrr...)

Kerana tak mahu dia rasa bosan dan lupa, hantarlah ke KUMON pula for a change.. Only twice a week. Ikut hati mau hari-hari hantar pergi kelas tu. NOT BAD AT ALL!! Dia amik Maths and English..(memang tu jer la subjek yang ada pownn...) He tends to be more responsible bila masa nak buat 'homework' yang diberi (culas jugak tu kengkadang bila kala tak ada mood...)


mula lah 'kemalasan' di situ yaa...
Listening through the radio...
Banyaknya 'homework'.. TP sebenarnya setiap hari buat 1 jerrr...


My opinion la, KUMON atau yang sewaktu dengannya (Smart Reader laa..Genius Aulad la...ETC) yang sebenarnya sekadar membantu kita memantau perkembangan anak-anak. Oleh kerana kita tak punya waktu yang secukupnya untuk duduk bersama dalam melakukan hal-hal macam ni, inilah jalan penyelesaiannya.. Nak buat sendiri bukan senang tau terutama bagi yang berkerjaya.. Ikut kemampuan juga kalau nak menghantar mereka ke kelas-kelas begini. Macam Aku ni, kerana sis-in-law sememangnya seorang 'instructor' so takleh la kata apa.. Bersyukurrrr sangat la kheennn... Al-hamdulillah..

Macam-macam 'comment' yang Aku dapat di internet pasal KUMON. Ada positif juga negatif. Pucuk pangkal diri sendiri. KUMON membuat Aku 'punya masa bersendiri' dengan Adam biarpon tak lama mana dalam sekitar 1jam sehari.. (pon culas jugakkk...ahaks!!!) Dalam tak sedar sebenarnya ia turut 'guide' Aku agar peruntukkan sedikit waktu untuk Adam. Perhatian-bukankah itu yang anak-anak perlukan daripada kita ibu-bapa mereka?? Siapa lagi nak 'support' mereka kalau bukan kita???



Esok, lusa, tulat..Aku tak pasti sama ada akan selamanya dengan KUMON kerana sistem pembelajaran di sekolah yang sedia ada kan berlainan. Takut nanti berlaku 'kekeliruan', manalah tahuuu... Some student yang ada aku tengok OK jer.. Minat kottt??? MMmpphh... Hopefully Adam akan terus berminat dengan KUMON. Aku tak melarang.. Terfikir juga untuk mencuba 'method' yang lain dengan 'fresh environment' buat Adam. Malah aku 'berangan' mau hire personal-tutor untuk anak-anak di rumah suatu hari nanti.. JIKA ada 'rezeki lebih' atau 'mampu' sekurang-kurangnya.. Insya-allah..IF NOT, nampak gaya Aku sendiri harus menjadi 'tutor' mereka..(itu yang Aku sedang gigih mencuba sekarang ni sb tau di mana tahap kemampuan ekonomi tu... huuhuhuuu...)

Sessi 'hafalan' perkataan sambil dengar radio.. Mula belajar 'bunyi' huruf...
Sekarang ni Adam mula menghafal perkataan sesuatu objek without seeing the pic.. Dalam pada itu belajar how to pronounce setiap huruf..(tak tau apa ke namanya method tuee...) Mana-mana tadika sekarang mula mempraktikkan perkara yang sama berbeza dari masa kita dulu.. ABC senang jer siap bleh nyanyi-nyanyi lagii..

 
Masih ada yang salah tu ya.. Hiihihihi.. Maaf la sebab Aku pon baru mula belajar juga!!! Susah la jugak nak mengingatnya sebab dah terbiasa dengan kaedah lama kheenn... DAN sangat 'mencabar' juga bila nak mengajarnya.. Tahap kesabaran harus JITU ya sekalian.. PADU gituuu... Ahaks!!

LAST BUT NOT LEAST, kita sebagai Ibu dan Bapak kena mainkan peranan dalam PEMBENTUKAN dan PERKEMBANGAN anak-anak kita sendiri. Kita tidak boleh bergantung harap 100% pada orang asing untuk melakukannya untuk kita. Luangkan masa bersama-sama biarpun sekejap akan lebih mengeratkan kemesraan (itukan phsyco namaya...), Insya-allah..

DAN jangan pula kita terlalu mendesak anak-anak agar memperolehi tahap pencapaian yang kita inginkan. Should try to understand more and inspired them agar lebih berminat dan cenderung dalam apa yang mereka pelajari setiap masa. Lakukan bersama, jangan lupa.. Cuba cari jalan or learn how to educate our child wisely. Apa gunanya 'internet' zaman sekarang??? In one click, semua ada depan mata!!!

I'm still in the learning process. Cuba untuk menjadi sebaik mungkin DAN memberi sebaiknya juga.. Insya-allah... For those yang ingin mencuba 'method' ni, sila lahhh.... Tak rugi mencuba dari tak tau apa-apa!!! Assalammualaikum...

P/S: My sis-in-law punya centre adalah di TMN SRI GOMBAK. Sesaper near by nak have a try kindly tgk link ni. Details semua di situ.. 
                                         


 

3 comments:

  1. shima, ank yg sulung ni umo berapa?

    ReplyDelete
  2. Adam yang sulong ni 5tahun suda...next year masuk TADIKA lahhh....

    ReplyDelete
  3. oh..sebaya la dgn ank bongsu aku tu. Kakak dia da mmg kt kumon igt nk anto dia gak cuti sek ni. tp dia tu cam x bole nk duduk lelama je-cpt bosan.x tau la jd anto ke tak.

    ReplyDelete

Sila lah sila yaaa... "SHARING IS CARING'.. :p