Tuesday 17 July 2012

WE LOVE CLEAN TOWELS!!!! (how to keep it clean??)


Tibaaaaa... Dah takder cerita ler tuh.. Hahaha hahahaaa... Ye laa, bebalik cerita pasal Aku.. Takpon Laki Aku.. Paling selalu, budak-budak Aku!!! Miahahah hahahaaa.. So, mehler kita citer pasal isu-isu yang orang jarang-jarang nak amek pusing. Kalau tau pon, ala-ala gitew-gitew jaaa.. Meh ler layan kan kejapppp... Tak rugi malah nambah ilmu pengetahuan lagi adaaa...

Al-kisahnya tak lama dulu Aku dok ngemas lemari baju arwah M.I.L Memang dah perasan lama dah 'towel' tuh tapi simpankan aja dalam lemarikkk. If not mistaken Aku baru beranak si Adam sorang. Aku ni memang dah pasang angan-angan nak carik kan tuala mandi baru untuk budak-budak ni yang jenis tebal sket. Selama arini diaorang pakai share-share sampai laik lusoh dikerjakan bertiga.. Memang la rajin basoh *errr...ye kerr??? 2-3 minggu sekali kira rajin ek??* Cadangnya nak ke Ausinno so Aku dan Bapaknya bleh ler sambar sorang satu sama.. Hehehhh hehehhhh... Tak Masa baby tak apa laaa.. *ye ker takper???* Wat-so-eva lahhh... Janji, form that ddapekkkk...

Since Adam dah nak sekolah betol ni, eloklah Aku bagi dia tanggungjawab sket untuk jaga kebersihan dan harta sendiri. Atas faktor kebersihan juga. Tuala mandi mana boleh kongsi-kongsiii.. ay bila dah jumpa balik tuala lama yang tak ada brand tu, memasing dah ada sorang sehelai. No more sharing-maring!!!

Makanya jadi lah giniii....


Jangan tak tau siap pandai pilih kaler pilihan hati memasing!!!! Macam diajar-ajar ajerrr... Dan memang pandai pon sebab kengkadang Aku tersilap amek kaler, abes Aku kena marah balik!!! Takmo share lagi dahhhhh.. Ndak-ndak si Aidil nu haaa.. Adam memang takmo share apa-apa belonging dia. Geli katanyaaa... Hekelehhhh... Melampau la plak ko bang!!!

Sudah!!! To the main issue for today hokehhhh... Mehler Aku share-kan TIPS ON HOW TO WASH TOWELS yang Aku dapat dok google. Aku rumuskan aja untuk korang-korang yang malas. Hehehhh hehehhh...

1. Basuh towel sekerap yang mungkin - weekly paling-paling busuk pon. Tapi kalau dah kotor tu, tak reti nak basooohhh??? Pengotor!!!

2. Wash separately using mild detergent sebab kalau harsh nanti dia jadi keras. Sini ada solution yang dia kasik: Add 60 ml borax and 60 ml washing soda to your phosphate-free detergent. The combination of these two products will deodorize, disinfect and brighten your towels

3. Basuh dengan air panas dan bilas air sejuk. To get rid of the bacteria katanya.

4. Add vinegar masa membilas untuk kesan lembut dan bukannya softener - untuk elakkan kesan seakan wax atas towel.

5. Jemur tuala di luar rumah dekat matahari untuk jimat tenaga sekaligus bakteriapon mati!!! Kesan kering yang keras kejung tu normal tapi dia akan lembut seperti selalu after the first contact with moisture.

6. Kalau keringkan guna 'drier', guna kuasa max tapi jagan over-dry towel tu takut dia crisp macam keropok plak kang.

Untuk step bergambar, esp on how to remove towel-odour sila lah jengah LINK ni yaa.. LINK ni yang Aku dapat segala tips tadikkk.. Sambong baca sini sebab dia ada kasi 'warning' skettt... Jenn jengg jenggg... Pendek katalah, segala macam tips untuk penjagaan tuala aderrr... Pergi la 'skodeng' wehhh...

Finished reading??? Hahahah hahahaaa... Amacam??? Tak la jauh beza macam dari cara biasa yang Aku guna pakai. Anyway, nak 'terai' gak la sebab masalah kotor tak hilang *nak-nak tuala En Suami yang selalu berdaki tuhh..euuwww..* dan some more smell yang tak senang nak bau lelama yang dok melekat agik kat towel walaupon dah boh softener tu haaa..

Kita cuba la ekkkk... Mana tauuuu.. Berkesan la pulakkkk... Ahaks!!!

Errr... Satu soalan please... Tuala lama korunk yang dah burok korunk buat apa ek??? Aku???

Buat ALAS KAKI kat lantai bilik air dan jamban, bulehhh???? JIMAT!!!! Miaahahaha hahahaaa....

No comments:

Post a Comment

Sila lah sila yaaa... "SHARING IS CARING'.. :p