Monday 5 March 2012

Cendawan Goreng


PERGGHH!!!! Terselak BLOG  yang satu ni teros teringat waktu Aku terpaksa berkali-kali try membuatnya sampai 'menjadik' tahuuuu... Nampak macam senang tetapi ropanya.... *Tuhan aja yang tau hehhh...* Try la sendirik buat Aku nak nengokkk... Atau maybe yang sebenarnya memang Aku yang tak terer??? Hahahhaaaa....

Nak tau caranya??? Aku copy+paste jer la ekkk... Almost sama cuma bezanya Aku tak pakai Lada Hitam, Serbuk Kari dan manakala Telur tu Aku 'tibai' bancoh sekali... Hahahahaaa... Kiranya Aku tak follow steps dia yang sepatotnya la derrr... Makanya, apakata kita lihat cara-cara Cik Izah buat la ekkk... Lebih afdal orang kata.. *lepas ni Aku sendrik nak follow style diaaa...*

CENDAWAN RANGUP
by: izah

250 gm cendawan tiram *kurang lebih
* bersihkan dan keringkan cendawan. Jika cendawan besar, boleh disiat2 kan.
Ketepikan.

3 sb tepung gandum
3 sb tepung jagung
3 sb tepung beras
sedikit lada sulah
sedikit lada hitam
1 1/2 sb serbuk kari daging
1 1/2 sk garam halus *ikut citarasa
1 biji telur 

Caranya:
Setelah dibasuh cendawan, ketepikannya.
Campurkan semua tepung dan bahan perasa kecuali telur.
Masukkan ke dalam bekas tapuware besar bertutup dan tutup bekas.
Goncang2kn tepung supaya semuanya sebati. Ketepikan.
Pukul sikit telur dlm mangkuk besar.
Masukkan ke semua cendawan tadi ke dalam telur.
Gaul2 rata.Kemudian masukkan ke dalam tapuwre berisi  campuran tepung.
Goncang2 dan goreng hingga garing.
Cadangan hidangan: dihidang panas panas.




Lihat la pulak HASILnya khennn... MMMmmmppphhhh sedapnyerrr... Sure 'crunchy' abes!!!*errrkkk... lapor la pulakkk...* Jelesnya rasa bila dia dapat hasil sebegitu... Semangat berkobar nieh nak buat sejibik centu laaa!!!!

So apalagik tunggu tu???? Moh ler gi supermerket beli cendawan wehhhh..... YUMMM yUUmmm... *terliorrrr sudaaaa...*

No comments:

Post a Comment

Sila lah sila yaaa... "SHARING IS CARING'.. :p