Wednesday 3 October 2012

Gila TEMPOYAK!!!

Kecurrr air lior dennn... Sobut ajo TEMPOYAK, mulo lah tobayang-bayang makan nasik paneh-panehhh.. Aiii... Gara-gara En Suami belikan stok dalam 2-3 peket kat pasar malam last week ler nih.. Asyik dok bukak tutop bukak tutop fridge, itu la yang Aku nampak dulu.. Masaknya tak lagiii.. Camner nak masak sebab Aku requested PUCUK UBI nya tak dapek-dapek lai. Susahhhh nok nak raba pucuk ubi area rumah Aku nih, UNLESS ngko ke pasar besar. Aderrgghhh!!! Berchentha dibuatnya!!!


Beli punya tak sesedap kalau kita buat sendiri. Percayalahh!!! Mak Sentul buat sedap.. Arwah M.I.L buat pon sedappp... Aku jer blom pernah buat sendirik.. Kihh hihh hihhh.. Insya-allah, one fine day hokehhh.. Acaner nak buek??? Cenggini haaaa... Follow my steps yerrr..

1.  Ambil isi durian (lebihan yang tak abes makan dan kalau boleh yang tak cantek sket tuuu...) asingkan dari bijinya boh dalam bekas besar.

2.  Gaulkan dengan garam sket. Garam kasar lebih afdal yaaa... Kalau nak boh gula boleh takmo boh pon boleh tapi Aku boh sketttt..

3.  Ada orang boh serbuk kunyet sket sebab nak kaler santekkk tapi Aku tak boh. Prefer original youuu...

4.  Simpan dalam bekas bertutop (make sure ada ruang kosong sket sebab udara yang tinggal akan membantu dalam proses penapaian)

5.  Sejukkan dalam fridge. Jangkahayat boleh tahan lama sekiranya dalam masa proses pembuatan tadi segala peralatan bersih dan kering.

Sonang bangat kann??? Kan?? Kannn?? Tapi itu lah masalah Aku. Makan durian tak pernahnya ber-belen!!! Miahahahaa hahaha hahahaa... Teringat masa arwahnya simpan lebihan durian dalam fridge sebelum dibuat tempoyak. Abes Aku mamah dalam diammm.. *masa tu ngandongkan dak Adam..* Sedap woooo durian sejukkkk!!! Tak caya 'terai' lahhh... Tak tipuuu...

Cerita pasal pucuk ubi yang sampai hari ni tak dapek-dapekkk... Plan nak masak Gulai Tempoyak Pucuk Ubi sama Udang Petai tak kesampaiannn.. Alih-alih semalam Aku 'sekodeng' blog masak oranggg.. Hasilnya???? Gini lerrrr... Lepaskan hajattttt... Heheheh heheheh ... Tidok ler hebat tapi can do lahhh...


Apa nama juadahnya??? Errrr... AYAM MASAK TEMPOYAK boleh??? Tibai laaa... Sama macam masa Aku me-nibai masa memasaknyaaa.. Kehh hehhh hehhh...

Actually, dalam blog tu tulisnya lain. Aku yang memandai-mandai tukar. Jangan tanya kenapa sebab Aku pon tak tauuu... En Suami makan ajaaa.. Asal boleh makan katanya. Cover-line ke hapa??? Gasakkkk...


Ini adalah pic masakan yang konon awalnya Aku nak try. AYAM SINGGANG TEMPOYAK UMMI nama diberi. *jauh beza aihhh...tengok ropa dah tauu...* Kalau nak tau resepinya klik SINI tauuu... Dalam blog dia ada banyak lagi resepi TEMPOYAK nihhh. Boleh aja kalau nak try..

Aku punya resepi nak tau juga??? Alaaa.. Sama ja cuma aku ada masukkan lengkuas dan tempoyak tuh lebihhhh.. Secukop maunyaaa... *senyum sambil angkat-angkat kening...*

Mana satu nak try??? Alahaiii... Buat ajaaaaa.... Nama pon 'terai'.....

No comments:

Post a Comment

Sila lah sila yaaa... "SHARING IS CARING'.. :p